Det finns olika sätt att träna högintensiv löpning. “HIIT” eller högintensiv intervallträning är en kardiovaskulär övning baserad på växling av korta perioder av intensiv anaerob träning med mindre intensiva återhämtningsperioder. En HIIT-träning varar vanligtvis från 20 minuter till 60 minuter baserat på träningens intensitet.

Fördelarna

Hiit-fördelarna sträcker sig från lägre kroppsfett, hjärtfrekvens och blodtryck, lägre blodsocker och förbättrar insulinkänsligheten. Men vad är HIIT – intervallträning med hög intensitet egentligen?

Ett träningsprogram med hög intensitet kan utgöras antingen av aeroba övningar, till exempel löpning eller cykling, eller genom styrketräningar, vilket naturligtvis kräver återhämtning en period mellan övningarna. Det är emellertid tydligt att både aerob och styrkeövningar kan kombineras för att skapa en mängd olika träningsplaner.

Inom dessa program kan High Intensity-träningen pågå från några sekunder (till exempel styrketräning) upp till flera minuter (till exempel aerob träning), med målet att uppnå 80% -95% av maximal hjärtfrekvens vid konditionsträning. När du utför styrkebaserade övningar kan belastningen vara mycket nära det maximala (1RM), eller till en något mindre procentandel av det. I det sista fallet är det nödvändigt att öka antalet repetitioner för att uppnå muskelutmattning. Träningen består vanligtvis av växlande perioder med vila och aktivitet under en total varaktighet av 20–60 minuter.

En annan metod

En annan metod

En annan metod är att ersätta viloperioden med en annan övning; detta skapar en träningssession med extrem intensitet, med mycket kortare varaktighet än traditionella träningspass. Club 4.0 som många pratar om är det nya. Tack vare Club 4.0 är det möjligt att locka till sig och behålla fitness-älskare och erbjuder en mängd olika upplevelser (format) anpassade till de mest varierande behoven. Från fitness till cykling, från löpning till hög intensitet: Club 4.0: s mål är att erbjuda attraktiva fitnessupplevelser anpassade till dagens behov med hjälp av Technogym-utrustning. Med Skillmill – det enda icke-motoriserade löpbandet som utvecklats av Technogym för att träna idrottsprestationer – kan operatörer skapa högintensiva träningssessioner (HIIT) och erbjuda deltagarna ett helt nytt format inriktat på att förbättra idrottsprestanda i en attraktiv och stimulerande miljö.

I stationer/perioder av på bara 45 minuter vardera, med tre distinkta träningszoner, är Skillmill HIIT den träning som många behöver, genom en vetenskaplig baserad träningstyp som alla kan dra nytta av. Tack vare den speciella Multidrive-tekniken kommer man att kunna leva en komplett träningsupplevelse. Via detta verktyg kan växla till valfri nivå mellan ett lopp utan motstånd och ett med full styrka.

Varför är HIIT- och HIT-program så populära?

Det finns tre huvudskäl: Längden på passen är mycket kortare än traditionella träningspass. Energiförbrukningen är högre än en traditionell träning per tidsenhet. Detta har en ytterligare metabolisk effekt på kaloriförbrukningen efter träning, kallad EPOC (Excess Oxygen Consumption). Detta identifieras som ett extra energibehov från kroppen för att återhämta sig från ett träningspass. I ett HIIT-program är EPOC generellt högre jämfört med traditionella träningspass under de första två timmarna efter träningen. Detta leder alltså till större effekt för dig som vill bränna fett effektivt eller effektivisera din träning ytterligare. Hoppas att detta var intressant!