Många är vi som börjar vår löparkarriär under de varmare sommarmånaderna. Det är enkelt, smidigt och man behöver inget förutom egentligen ett par ordentliga löparskor. Sen kommer hösten och kanske lite kyliga och regnigare temperaturer. Med vintern kommer lite större utmaningar, det blir kallare, underlaget kan variera och det kan såklart handla om att behöva springa i snö. Det är lätt att man skippar löpträningen under vintern och faktum är att man ofta springer långsammare på vintern, kylan, de olika lager av kläder och underlaget kan gör att man förlorar så mycket som 10 till 20 sekunder per kilometer. Hur får man löpträning under vintern att också handla om att ha kul och inte bara vara rädd för att ramla, frysa eller skada sig? Helt enkelt, vad behöver man egentligen tänka på när det kommer till att löpträna under vintern?

Lager på lager principen

Något av det allra viktigaste att tänka på vid löpning under vintern är att klä sig rätt. Att klä sig rätt är inte alltid helt rätt, men det är viktigt att tänka lager på lager när temperaturen sjunker. I princip kan man tänka att man behöver ett baslager bestående av en långärmad tröja i material som låter sig svettas. Lager nummer två är mellanlagret som även det består av en långärmad tröja som gärna har en högre krage. Mellanlagret behöver också kunna transportera bort svett effektivt då man annars blir kall. Det tredje lagret består av en både vindtät och en vattentät jacka. Har jackan en dragkedja är det en fördel då man enkelt också kan reglera om man bli kall eller varm. Det är lätt att ta på sig för mycket kläder vilket inte heller är en fördel men genom att klä sig rätt kan man enkelt springa i alla sorts väder.

Se till att synas

Se till att synas

Vintern är synonymt för att det är mörkt. Det är såklart oerhört viktigt att synas ute i mörkret och därför är något så enkelt som reflexer ett absolut måste. Att använda reflexer i mörkret gör att man syns från upp till 130 meters avstånd istället för cirka 30 meter utan reflexer. En pannlampa är en annan bra investering. Det är såklart en fördel att se vart man springer även när man är ute i mörker och gör också att man tjänar lite tid genom att kunna vara ute och springa även när det är lite mörkare ute.

Skaderisken

Skaderisken är av naturliga skäl något större under vintern än vad de är under sommaren. Bland annat så blir hälsenan mycket hårt belastad genom att springa på många olika sorters underlag. Skaderisken kan dock minskas genom att exempelvis investera i ett par ordentliga skor med broddar alternativt skor som har kraftigare yttergummi. Att ha ordentliga skor på vinterunderlag kan också göra att man psykologiskt slappnar av under löpningen vilket i sin tur också kan minska skaderisken. Det är en fantastisk upplevelse att springa under vintern och att det är kallt och eventuellt snöigt borde helt enkelt inte vara något hinder.