Vardagsmotion – en ingång till hårdare träning

Så lite som 20 minuters lättare motion om dagen minskar riskerna för att drabbas av en rad sjukdomar och även minska risken för att dö i förtid. Många glömmer bort den nog så viktiga vardagsmotionen som för de allra flesta är enkel att få in i de dagliga rutinerna. Du behöver varken gymkort eller bli medlem i någon idrottsklubb, om du inte vill. Vardagsmotion kan ge dig en bättre hälsa samtidigt som den också kan öka ditt intresse för träning och blir en inkörsport till aktivitet och träning av hårdare och mer intensiv karaktär.

Förläng livet med 20 minuters daglig aktivitet

Många tror att man måste dra igång med hård och intensiv träning för att få till en bättre hälsa och leve längre. Sanningen är att det behöver man inte alls. Genom att röra på sig 20 minuter om dagen eller 150 minuter i veckan om man så vill, kommer man förbättra sin hälsa och minska riskerna för att dö i förtid. Och det behöver inte vara mer avancerat än promenader i snabb takt, något som är enkelt för de flesta att få in i vardagspusslet. Forskning visar även på att det går att dela upp de här 20 minuterna i flera kortare pass under dagen, till exempel en promenad till jobbet på morgonen och en hem på kvällen. Det är inte så dumt att kunna se hälsovinster i att gå från att inte röra sig alls till att röra sig lite mer och det kan dessutom bli en bra inkörsport till mer regelbunden träning på gym eller någon som sport som man gillar. Många gör misstaget att de går ut för hårt genom att börja träna hårt flera gånger i veckan och tappar sedan motivationen mer eller mindre direkt för att kroppen tar stryk eller inte riktigt klarar av den snabba omställningen. Det är betydligt bättre att börja med små portioner av daglig vardagsmotion och sedan öka på träningen successivt när leder och ligament har vant sig. Bra nya vanor som leder till hälsovinster och mer motion är inget annat än en trevlig bonus.

Tips på bra vardagsmotion

Ibland ser man inte skogen för alla träd och lite så kan det vara med vardagsmotion, den är ett så naturligt inslag i vardagen att man inte reflekterar över den. Här kommer några exempel på vardagsmotion som de flesta kan inkorporera i vardagspusslet:

  • Cykla eller gå till arbetet. Har du långt till jobbet kan du istället parkera bilen lite längre bort eller hoppa av kollektivtrafiken en hållplats före den du brukar använda.
  • Strunta i att använda hissen och ta trapporna istället. Om du åker rulltrappa, gå upp samtidigt som du åker.
  • Håll möten på gående fot när det är möjligt. Man blir piggare, mer kreativ och tänker snabbare när hjärnan får mer syre till följd av rörelse.
  • Ta en promenad på lunchen. Det blir motion samtidigt som aktiviteten bryter mönstret av tristess och enformighet som kan uppstå på en arbetsplats.
  • Jobba i trädgården, röj ut i förrådet eller städa, det bränner kalorier och aktiverar muskler som man nästan hade glömt att man hade.
  • Lek med barnen. Både du och barnen kommer bli glada och dessutom hjälper du dem att lägga grunden för ett aktivt liv.

Låt enkla aktiviteter bli en del av din vardag, ditt arbete, din fritid och det sociala umgänget så slipper du känna pressen och stressen över att behöva sätta av tid till träning.

Comments are closed.