Tips för att hitta och upprätthålla träningsorken i vintermörkret

När timmarna med dagsljus bli färre och höstvädret lägger sig om en tung blöt filt över naturen är det lätt att sjunka ner i soffan och bli kvar där ihop med en bra bok, film eller serie, stearinljus, en kopp kaffe eller te och gärna lite choklad. Vår biologiska klocka styrs av det naturliga dagsljuset som människokroppen behöver för att fungera optimalt. Det går att vi, utan att kunna påverka det helt, går ner i energinivåer under vinterhalvåret och det kan få konsekvenser i form av lägre nivå av livsglädje och vi blir lättare trötta. Men det finns några enkla knep att ta till för att undvika att träningen läggs på hyllan och förhindra att vi går i ide totalt.

Schemalägg träningen

Om din kropp är van vid att träna kommer du inte att må bättre av att låta bli. Kontinuerlig träning gör dig både gladare och piggare. Känns det jobbigt att ta sig till gymmet, slå dig ihop med en eller flera kompisar och agera draghjälp för varandra till gymmet. Du kan också anmäla dig till en löpträningsgrupp, det är roligare och lättare att träna ihop när det är mörkt ute. Passa även på att nyttja lunchrasten till att ta en kort promenad. Det är som ljusast mitt på dagen och så lite som tio minuters promenad i dagsljus gör att du känner dig piggare och mer energisk i upp till två timmar efteråt. Den lilla energiboosten kan också göra att träningen efter jobbet blir av. Vet du med dig att du har svårt för att komma iväg till träningen om du kör hem efter jobbet, packa väskan med träningskläder kvällen innan och ta med den till jobbet. Då finns det inga ursäkter för att inte träna. Och ibland är det helt enkelt bara så att man får ta sig själv i kragen och tvinga sig iväg till gymmet, träningen eller ut på promenaden. Du kommer snart märka hur mycket piggare du blir av att göra det. När du tränar sätter du fart på endorfinerna, kroppens naturliga lyckopiller, och blodgenomströmningen som båda gör att du känner dig piggare och starkare.

Se över mat- och sovvanor

Skalmans mat- och sovklocka är ingen dum uppfinning. Även om du inte kan sova lika ofta som Skalman så se till att du i alla fall sover tillräckligt. Bannlys mobiler och surfplattor i sovrummet och låt bli att använda dem minst en halvtimma innan du går och lägger dig. Hjärnan upplever det blåaktiga skärmljuset som en signal på att gryningen är på gång och att det är dags att vakna. Inte alls bra för den som håller på att varva ner för att sova.
Att äta näringsriktig och mättande mat är alltid viktigt oavsett årstid men det är extra viktigt under vinterhalvåret. När dagarna blir kortare är det lätt att hoppa över att laga mat för att istället hinna med att vara ute en liten stund innan det blir mörkt. Satsa på storkok, gärna i en slow cooker som bevarar de viktiga mineralerna och vitaminerna i maten, och frys in matlådor. Var noga med att äta frukost, gå med tom mage och blodsocker i höjd med fotsulorna halva dagen, kommer inte göra dig piggare. Ät mycket frukt och grönt, dels för att det kommer att göra dig piggare och hålla igång mage samt tarmar och dels för att hålla immunförsvaret i så bra skick som möjligt och undvika förkylningar, influensa och andra sjukdomar som florerar varje höst och vinter.

Comments are closed.