Löpning, en sport för alla

På senare år har en trend gått att se i Sverige. En trend där allt fler visar intresse för träning.

Löpning, en sport för alla

Många fler rör sig mot gym för att styrketräna eller delta vid olika former av gruppträning. Allt fler anmäler sig till olika typer av lopp för skidåkning, simning och cykling. Till och med mer extrema aktiviteter som triathlon och Iron man har fått ett enormt ökat intresse. Men vanligast är ändå löpning.

Löpning är enkelt

En stor fördel med löpning är att alla som har två fungerande ben kan gå ut och springa. Det enda som krävs är ett underlag och skor som gör att det känns bra för fötterna. Några föredrar att ge sig ut i grusiga spår och vill då ha rejält fäste. Andra väljer hellre att dra ut barfota på stranden. I och med den pågående hälsotrenden bygger allt fler kommuner gång- och cykelbanor, vilka även fungerar utmärkt att springa vid. Kustnära städer har ofta fina promenadstråk och kommuner inåt landet har ofta mer elljusspår där de som bor nära enkelt kan ta en tur i skogen. Att löpning är så enkelt och tillgängligt för alla är verkligen en stor fördel med springa över andra träningsformer.

Hälsofördelar

På senare tid har allt fler forskare förbluffats över vilka enorma hälsofördelar som tycks komma med att en person går ut och springer några gånger i veckan. Anders Hansen skriver bland annat i sin bok Hjärnstark om de olika fördelarna och hur det kan komma sig att dessa inte lyfts fram tidigare. Svaret på den senare frågan stavas ”pengar”. Att gå ut och springa 45- 60 minuter tre gånger i veckan kan om det sker kontinuerligt ge samma effekt som flera ångestdämpande mediciner. Vi sover även bättre om vi springer regelbundet eftersom det gör kroppen trött. Även stressnivån sjunker, vilket ofta bidrar till att försämra sömnen. Bara mediciner för att hjälpa människor dämpa ångest och sova bättre är en industri värd flera miljarder. Detta är inget unikt exempel då flera menar även på att köttindustrin är anledningen till varför vi vet att det är dåligt att köra bil som släpper ut avgaser och bygga med betong, men inte att det är otroligt mycket mer miljöförstörande att äta kött. Förutom att dämpa ångest och minska stress har löpning även enligt flera av varandra oberoende experiment visat sig bidra till att hjälpa individer prestera bättre inom lärandet. Personer som springer regelbundet har enklare för att lära sig komma ihåg nya ord och minnas rörelser. Personer som tränar regelbundet har även en högre grad för förnyelse av celler vilket gör att risken för cancer minskar något. Immunförsvaret stärks och med en ökad kondition kommer även ett starkare hjärta. Och ett starkare hjärta slits inte ut lika snabbt och är med motståndskraftigt mot olika typer av hjärtsjukdomar. Många av de fördelar som är nämnda här ovan går att få ut av andra typer av träning. Träning som utförs regelbundet där pulsen kommer upp i cirka 75 % av maxpuls ger goda effekter om det sker regelbundet. Men till skillnad från gym behövs inget medlemskap och inga tider att passa. Löpning kräver inga redskap som kan kosta flera tusen som löpning och skidåkning. Löpning är enkelt. Något för alla. Och alla fördelar kommer på köpet. 

Hälsofördelar

Comments are closed.