Börja springa är lättare än du tror

Det finns en mängd nybörjarprogram för den som vill börja springa. Speciellt på våren kan man se dessa nybörjarprogram florera i media.

Börja springa är lättare än du tror

Det finns även mer avancerade program för den som är hyfsat van att springa eller på annat sätt är aktiv t ex genom cykling, simning eller annan sport. Att börja springa är faktiskt ganska lätt och på kort tid kan man komma igång med springningen. Innan man börjar med träningen bör man tänka igenom vad målet är, ska man bara komma igång och springa lite på amatörnivå eller vill man springa maraton, eller något mittemellan.

Nybörjarprogram

Ett vanligt nybörjarprogram som ofta finns med i diverse träningsrelaterade tidningar bl a i iform, är uppbyggt på följande sätt:Programmet är är uppdelat på 12 veckor och man ska träna 3 dagar/vecka. Första veckan ska man börja med att gå i rask takt i 5 min som uppvärmning, sen ska man jogga i relativt lugn takt i 1 min, sen gå i rask takt i ytterligare 5 min och vidare jogga i 1 min för att sedan avsluta med att gå i rask takt i 3 minuter. De resterande 11 veckorna så ökar man tiden man springer och minskar tiden man går. Sakta men säkert så ökar man även den totala tiden man utför träningen.

Intervallträning

Ett annat bra sätt för att komma igång med sin löpning är att springa intervaller. Det är både roligt och även ett bra sätt att få en bättre kondition. Det finns även här ett flertal program man kan följa och få bra resultat. Ett vanligt program är TABATA intervaller. Vid TABATA intervaller börjar man med att gå i 30 sekunder för att sedan springa i 30 sekunder, detta görs i intervaller om 6 gånger. Man brukar säga att man i början inte ska ta ut sig till 100 % i början, utan man ökar på intensiteten ju mer man tränar. Man kan sedan successivt öka sina intervaller både i tidantal gånger man springer. Man kan t ex öka lite för varje vecka man springer.

Träningsdagbok

Det kan vara svårt att komma igång med sin löpträning och ibland saknar man motivation. Det finns flera sätt att höja sin motivation bl a kan man försöka få med sig en kompis att springa med, det blir roligare och ofta lättare att komma ut på sin runda. Att föra dagbok på sin träning kan vara ett bra sätt att hitta motivation. Man ser utvecklingen svart på vitt och det är roligt att följa sin egen utveckling. Det viktigaste att tänka på när man börjar sin träning är att inte gå ut för hårt, ta det lugnt i början och var noga med att stretcha så man inte skadar sig. En annan viktig sak att tänka på är sina löparskor, ska man börja springa flera dagar i veckan så är det viktigt att ha skor som passar till ändamålet. Det kan vara väl investerade pengar att köpa ett par riktigt bra och anpassade löparskor.

Träningsdagbok

Comments are closed.