Även måttlig aktivitet förlänger livet

Det finns alltfler studier som visar på att stillasittande går att likna vid rökning när det kommer till negativ inverkan på hälsan. Det positiva i kråksången är att det inte behövs mer än 20 minuter av enklare motion dagligen för att hälsoläget ska förbättras. I den här artikeln kan du läsa om vad de senaste forskningsrönen säger om vad vi kan göra för att må bättre och förlänga våra liv genom bra och enkel vardagsmotion.

Stillasittande – den nya rökningen

Både forskare och läkare är eniga om att vår alltmer stillasittande livsstil är den nya stora faran mot folkhälsan. Människans kropp är gjord för rörelse och passar inte alls för vår moderna livsstil med stillasittande både när det kommer till arbete och fritidsaktiviteter. Vi får helt enkelt inte den aktivitet som behövs för att vi ska bibehålla vår hälsa och må bra. Stillasittandet har gått så långt att det har kallats för den nya rökningen. Forskningsstudier visar att minskad, eller total brist på, aktivitet och rörelse markant ökar risken för att drabbas av sjukdomar som exempelvis vissa typer av Alzheimers, cancer, depression, diabetes typ 2, och hjärt- och kärlsjukdomar. Studier visar att om man sitter stilla mer än 11 timmar per dag är risken 40 % högre att dö i förtid. Det finns alltså all anledning till att börja se över sin livsstil och sina vanor.
För den som har ett stillasittande arbete och dessutom med arbetsuppgifter som gör att man inte har något annat att välja på än att sitta vid skrivbordet, kan sådan här information upplevas som stressande och ångestfylld. Och inte blir det bättre av tanken på att man varken har tid eller ork att ta tag i motionen på fritiden. Då kan det vara skönt att läsa att man inte behöver göra särskilt mycket för att förbättra sin hälsa och man behöver definitivt inte gå på gymmet eller träna en eller flera sporter flera gånger i veckan. Så lite som 20 minuters aktivitet om dagen, helst sammanhängande, förbättrar vår hälsa och kan få oss att leva längre.

Enkel motion under kort tid ger också en förbättrad hälsa

En ny studie visar att det inte varken krävs hårda eller långa träningspass för att motverka riskerna med stillasittandet. Forskare från Norge, Storbritannien och USA har gjort en studie där drygt en miljon människor ingick. Studien bekräftade att stillasittande ökar riskerna för att dö i förtid, en risk som man inte ser hos personer som är fysiskt aktiva dagligen. Men studien visade också att personer som sitter stilla mer än åtta timmar per dag men genomför någon form av måttlig fysisk aktivitet som till exempel cykling eller raska promenader, har en lägre risk att då i förtid. Detta i jämförelse med dem som sitter stilla mindre än fyra timmar per dag och inte är fysiskt aktiva i övrigt.
Det bästa är att det räcker med vardagsmotion som att till exempel gå eller cykla till jobbet, hoppa av kollektivtrafiken en hållplats tidigare och gå sista biten hem eller till arbetsplatsen, eller hålla möte på gående fot för att minska risken att dö i förtid. 20 minuter om dagen är allt som behövs. Vill man i störst möjliga mån eliminera risken att dö i förtid måste man ägna en timma om dagen åt fysisk aktivitet.

Comments are closed.