Anlita en personlig tränare – förbättra din löpning

Känns det som att din träning har gått i stå och du inte utvecklas och får de resultat som du hade förväntat dig? Då kan det vara en bra idé att anlita en personlig tränare för att få kunskap, inspiration och motivation för att komma vidare på resan mot dina mål. I den här artikeln kan du läsa några fördelar med att ta hjälp av en personlig tränare.

Det har länge ansetts vara en lyx att anlita en personlig tränare, eller PT, och något som bara idrottare på elitnivå eller filmstjärnor har använt sig av. De sista åren har allt fler insett att PT-timmar är en bra investering om man vill få ut så mycket som möjligt av sin träning och uppnå sina mål.

Vad gör en personlig tränare?

En personlig tränare är en person som är utbildad inom idrottsvetenskap och som kan hjälpa till med att lägga upp, genomföra och mäta mål i en träning som är individanpassad. En PT har vanligtvis även kunskaper rörande kostupplägg, livsbalans och rehabiliteringsträning. Det är inte ovanligt att en personlig tränare har en bakgrund som elitidrottare. En PT kan till exempel hjälpa till med att lägga upp en specifik träningsplan mot ett bestämt mål som exempelvis ett maratonlopp. Det finns alltså mängder med fördelar med att anlita en personlig tränare.

Fördelar med att anlita en PT

Många tror att en personlig tränare är en person som visar hur man ska sitta rätt i styrketräningsmaskinerna och som skriker på en för att man ska prestera mer. Den bilden är så långt från sanningen man kan komma.

  • En personlig tränare tar fram ett träningsprogram som är anpassat till dina förutsättningar. PT:n utgår från vem du är, vilka mål du har och vilken träning och övningar som passar dig och din kropp.
  • En PT hjälper till för att man ska få ut så mycket det bara går av träningen genom att motivera och uppmuntra en att göra de olika övningarna på ett sätt som ger optimal effekt. På så sätt ser man löpande resultat och når sina mål snabbare.
  • En personlig tränare mäter resultaten av träningen och dokumenterar framstegen i form av exempelvis belastning, tid och antal repetitioner. Att få se sina framsteg svart på vitt är en viktig motivationsfaktor.
  • Genom att anlita en PT skyddar man sig även mot skador eftersom en PT har de kunskaper som krävs för att veta vad en människokropp klarar av, hur mycket belastning den tål och hur de olika rörelserna ska utföras på ett anatomiskt korrekt sätt. Skulle man ha oturen att skada sig på eller utanför gymmet, kan en PT även hjälpa till med övningar som rehabiliterar skadan.

Välj rätt personlig tränare

När man har bestämt sig för att börja träna med en PT är det några saker som man bör tänka igenom. Till att börja med måste man konkretisera varför man vill träna med en PT och vilka mål man vill uppnå. Ju tydligare plan desto lättare kommer det bli för den personlige tränaren att hjälpa dig. Ta reda på lite om PT:n, till exempel bakgrund och inriktning, eller prata med personen i fråga personligen. Det ökar chanserna för att ett effektivt samarbete med önskade resultat. Personkemin är viktig för slutresultatet.

Comments are closed.