Välj rätt löparskor

Det är viktigt att du väljer ett par löparskor som passar dig och dina behov. Med fel skor kommer löpträningen troligen bli en pina och du riskerar även att skada senor och ligament om du belastar dem felaktigt. I den här artikeln kommer vi ta upp de viktigaste faktorerna som du bör ta hänsyn till när du ska köpa nya löparskor.

De första frågorna du behöver ställa dig innan du besöker någon butik för att inhandla ett par nya löparskor är:

  • Vilket eller vilka typer av under lag springer du på?
  • Hur långt och hur ofta springer du?
  • Är du en lätt eller tyngre löpare?
  • Hur mycket stöd och stabilitet behöver du?
  • Vilken passform vill du ha på skorna?
  • Vilken nivåskillnad mellan häl och tå behöver du?

Har du inte svaren på alla av de här frågorna, ingen fara, det kan de hjälpa till med i butiken.

Löpsteget är individuellt – vilket har du?

Ett löpsteg delas oftast in i tre kategorier – normalpronation, underpronation (supination) och överpronation. Ungefär 50 % av människorna har ett normalpronerande steg. Det innebär att löpsteget är neutralt utan att foten rullar markant inåt. Om du har ett normalpronerande löpsteg har du inte samma behov av stabilitet i skon, vilket gör att du kan välja en sko med normalpronation. Om du rullar inåt under löpsteget, ofta gör du även detta när du går, har du ett steg med överpronation. I det här läget är det bra om du väljer en stabil sko för ett överpronerande löpsteg, vilket innebär att skon är uppbyggd på sidan av foten. 10 % av människorna har ett underpronerande steg, även kallat supination. Det innebär att du använder fotens utsida genom hela löpsteget. Det finns ingen sko som kan kompensera upp underpronation, varför det är viktigt att du väljer löparskor med bra dämpning.

Passform och skotyp

Var noga med att skon sitter bra på foten, inte klämmer någonstans eller kippar i hälen. En sko som inte sitter bra är inte bekväm att löpa i. Ha cirka en halv centimeter kvar i tån när du provar skon för att ge utrymme åt den svullnad som uppstår i fötterna vid aktivitet. Skorna ska kännas sköna från det första provsteget i butiken. Beroende på vilket underlag du springer mest på ställs det olika krav på skorna. Andra faktorer som inverkar är löpvana och kroppsvikt. Springer du mycket på asfalt, som är tufft för ben och fötter, är det klokt att välja en sko som är framtagen för just det underlaget. Olika typer av skor väger också olika mycket och det kan vara värt att investera både i ett par skor för mängdträning och ett par lättviktskor för intervallträning. Springer du mycket i terräng och på skogsstigar har du inte så stort behov av en sko med mycket dämpning. Däremot kan en sko med ett bättre grepp i sulan var bra för att inte halka på rötter och hala stenar.

Nivåskillnad häl-tå, så kallad drop

Nivåskillnaden mellan hälen och tån kallas för drop. En sko som har en nivåskillnad på 8 millimeter eller mer räknas som hög. I regel gäller att ju högre nivåskillnad desto mer dämpning i skon. Nackdelen med en sko med hög nivåskillnad är att ditt löpsteg blir mindre naturligt. En lägre nivåskillnad belastar hälar och vader mer, särskilt om du inte är en van löpare, så här får du göra en avvägning av vad som är viktigast och vilket underlag du springer mest på.

Comments are closed.