Välj rätt kläder för löpning

Oavsett om du är nybörjare eller en erfaren löpare är det inte skönt att springa i kläder som inte sitter bra eller transporterar bort fukt som de borde. Vi har en tendens att spendera mer eller mindre stora summor på vanliga kläder men bryr oss inte det minsta om träningskläderna. En t-shirt och ett par shorts som legat längst ner i byrålådan får duga. Dessvärre kommer de kläderna med högsta sannolikhet inte ge någon angenäm löpupplevelse. Förutom bra träningskläder så är det också viktigt att du har kunskap om hur du använder lager på lager-tekniken för att klä dig rätt.

Bra träningskläder är en bra investering

När du springer kommer du att svettas mer eller mindre eftersom det är kroppen sätt att reglera kroppstemperaturen. För att svetten inte ska få dig att bli blytung och eventuellt även få dig att börja frysa, gäller det att du klär dig rätt. Det finns en uppsjö av träningskläder på marknaden och i alla prisklasser. De som är dyrast behöver inte vara de bästa och det viktigaste är att du köper kläder som passar dig och sitter bekvämt. Välj kläder i funktionsmaterial som andas, något som bomull dessvärre inte gör. Funktionskläder transporterar bort fukt från kroppen och det snabbtorkande materialet gör att du inte får kläder som är blöt och tunga av svett. Vilken passform, tight eller mer pösigt, du väljer på kläderna är upp till dig, vi gillar olika helt enkelt.

När du springer kommer du att svettas mer eller mindre eftersom det är kroppen sätt att reglera kroppstemperaturen. För att svetten inte ska få dig att bli blytung och eventuellt även få dig att börja frysa, gäller det att du klär dig rätt. Det finns en uppsjö av träningskläder på marknaden och i alla prisklasser. De som är dyrast behöver inte vara de bästa och det viktigaste är att du köper kläder som passar dig och sitter bekvämt. Välj kläder i funktionsmaterial som andas, något som bomull dessvärre inte gör. Funktionskläder transporterar bort fukt från kroppen och det snabbtorkande materialet gör att du inte får kläder som är blöt och tunga av svett. Vilken passform, tight eller mer pösigt, du väljer på kläderna är upp till dig, vi gillar olika helt enkelt.

Lager på lager

Två tunna tröjor är bättre en tjock när du tränar löpning. Anledningen är att svett transporteras enklare genom två tunnare lager än ett tjockare och du blir mindre blöt. Luftspalten som blir mellan de båda lagren gör även att du håller värmen bättre. Vindjackor och superunderställ gör att din löpträning under hösten och vintern blir i princip lika enkel och angenäm som under sommarhalvåret. Under det kallare halvåret kan du välja mellan tunna termobyxor, tights eller tracksters, medan du klarar dig med shorts och en t-shirt på sommaren. Löparjackan är praktisk att ha för att stänga ute vind och regn. Själva jackan ska vara tunn och lätt och inte ge någon värme, värmen sköter tröjorna som du har i lagren närmast kroppen.

Kläder efter väder

Det är lätt att få på sig för mycket kläder, särskilt när det är kallt ute. I rädslan för att frysa och bli kall glömmer man ofta bort att man blir varm av att springa. Är det kallt ute en är god regel att du ska frysa lite under den första kilometern, då har du lagom mycket på dig. Här får du några riktlinjer för hur du kan klä dig olika temperaturer:

  • 15 grader eller mer
    Linne/t-shirt och shorts/trekvartsbyxor räcker. Annars blir du för varm.
  • 5-15 grader
    Längre tights, funktionströja och ev. en lättare vindjacka om det är blåsigt, ger en skön löpupplevelse.
  • 0-5 grader
    Tights eller långa byxor, funktionströja, vindjacka och mössa/pannband för att inte förlora för mycket värme via huvudet.
  • Minusgrader
    Dags för fodrade tights eller tights med långkalsonger i funktionsmaterial under. På överkroppen har du en funktonströja närmast skinnet, ett tunnare mellanlager och en vindjacka ytterst. Tunn mössa, vantar och halsduk/buff runt halsen.

Comments are closed.