Vad är friskvårdsbidrag och vad kan du använda det till?

Friskvårdsbidraget är en bra lösning för både för dig som redan håller på med en sport eller för dig som vill prova en ny aktivitet, eller sport, utan att binda upp dig till mer eller mindre stora summor. Många tror att friskvårdsbidraget är knutet enbart till månads- eller årskort på gymmet eller olika former av gruppträningar. Gymträning passar långt ifrån alla och därför går det att använda sitt friskvårdsbidrag till en mängd olika sporter och aktiviteter.

Intentionen med friskvårdsbidraget

Syftet med friskvårdsbidraget är nämligen att det ska främja en hälsosam livsstil genom att uppmuntra de anställda inom den privata och offentliga sektorn till att delta i och utöva enklare friskvård. Friskvårdsbidraget är en skattefri ersättning från arbetsgivaren till de anställda. Till att börja med omfattade friskvårdsbidraget enbart sporter som inte krävde så mycket utrustning, som till exempel löpning och träning på gym, men i takt med att intresset för träning och en aktiv livsstil har ökat, här även friskvårdsbidraget utökats till att omfatta fler aktiviteter. Med på listan över godkända aktiviteter finns numera exempelvis utförsåkning, ridning och golf. Observera dock att från och med 15 januari 2018 säger regelverket att det är arbetsgivaren som har sista ordet gällande vilka aktiviteter som är godkända som personalvårdsförmån.

Aktiviteter och sporter som har tillkommit under friskvårdsbidrag

Här nedan hittar du några av de sporter som har tillkommit under friskvårdsbidraget och som du kanske är sugen att prova på som ett komplement till löpträningen:

  • Bowling – en sport som kräver väldigt lite förkunskaper och som är både rolig och utmanande. Utrustningen som behövs för att prova på sporten kan du låna på plats i bowlinghallen. Sporten kräver mer kondition än man först tror och tränar dessutom mental styrka och koordination. Bowling är en social sport eftersom den utövas i lag.
  • Afrodans – aktiviteten för dig som gillar att dansa och som vill prova på något som utmanar din taktkänsla och koordination maximalt. Du dansar till rytmisk afrikansk musik med stora och enkla, men energikrävande rörelser. Alla dansar efter sin förmåga vilket gör att det inte krävs några större förkunskaper. Man dansar ofta barfota för att kunna känna en anknytning till jorden och för att kunna fokusera fullt ut på kroppens rörelser. Afrodans är mycket bra träning för att lösa upp spänningar i axlar och bröstrygg. Konditionen får du på köpet.
  • Meditation – ja det kan låta konstigt men meditation är faktiskt klassat som friskvård och gör gott för både kropp och själ. Studier visar på att meditation kan bidra till att minska stress, förbättra sömnen och bidra till att hålla ångest under kontroll. Meditation sägs även öka din kreativitet och förbättra din prestationsförmåga, något som inte minst är bra för dig som har ett stressigt arbete. Det tar några gånger att få in rätt teknik och se resultat av meditation så ge inte upp efter första tillfället.
  • Vattenaerobics – en kombination av rörelser och stretching som utförs i en bassäng. Motståndet i vattnet är mycket skonsamt mot lederna vilket gör träningsformen perfekt för personer med olika typer av ledsjukdomar, rörelseproblem eller som rehabiliteringsträning efter exempelvis en löpningsskada.

Utöver det här finns det massor av andra aktiviteter och sporter som har kommit till på listan för friskvårdsbidrag. Gå in här för att se om din favoritsport är med.

Comments are closed.