Massage som återhämtning och friskvård

I tidigare artiklar har vi skrivet om hur viktigt det är att ge kroppen tid för återhämtning. Det innebär inte att man måste ligga helt platt och inte röra sig minsta lilla, en promenad i lugnt tempo under 30 minuter ökar syresättningen i musklerna och hjälper dem att återhämta sig. Massage är ett annat alternativ för en aktiv återhämtningsdag och som sätter fart på blodcirkulationen i hela kroppen. Många tycker att massage är dyrt och alla kanske inte har råd, men visste du att du kan använda ditt friskvårdsbidrag till massage?

Friskvårdsbidraget förknippas oftast med gymkort eller pass på gymmet. Sanningen är att friskvårdsbidraget numera är godkänt för betydligt mer än så. Den grundläggande regeln är att aktiviteten ska bidra till och gynna en bättre hälsa och i det ingår massage av olika slag. Massage är väldigt individuellt och det kan ta ett tag innan man hittar den inriktning som passar bäst. En rekommendation är att i alla fall någon gång i halvåret besöka en idrottsmassör som kan gå mer på djupet i muskulaturen.

Olika typer av massage

Det är lite av ett smörgåsbord när det gäller att välja massageinriktning. Här nedan kommer några av de typer som är godkända som friskvårdsaktiviteter och ingår i friskvårdsbidraget:

  • Aromamassage – en djupverkande massage där massören använder eteriska oljor för att förstärka massagens effekter. Oljorna, som kommer från växtriket, bidrar till att stärka immunförsvaret, minska smärta och hjälper till att lösa upp spänningar. Massageformen är avslappnande så om du har svårt att varva ner kan det här vara ditt alternativ.
  • Floating – är en terapiform som går ut på att du ligger och flyter i en tank med saltvatten. Saltkoncentrationen i vattnet är högre än den i Döda havet och man använder dessutom epsomsalt som ökar flytkoefficienten ytterligare. Floating kan försätta dig i ett meditativt tillstånd som kan bidra till förbättrad sömn, mer avslappnade muskler och en högre energinivå.
  • Fotmassage – är en bra behandling om du står och går mycket i ditt arbete. Fötterna bär upp hela vår kroppstyngd och har en komplicerad anatomi med leder, muskler och ledband. Genom att vara snäll mot och ta hand om dina fötter kan du undvika problem i andra delar av kroppen till exempel rygg och knän.
  • Thaimassage – en kraftfull massage med inslag av yogaövningar och som stimulerar blodcirkulationen, energiflödet och löser upp spänningar som orsakar stress i kroppen. Om du har ledproblem ska du konsultera din läkare innan du provar Thaimassage.

Massage som träningskomplement

När man tränar exempelvis löpning drar musklerna ihop sig och blir kortare. Stretching, under, efter eller mellan träningspassen hjälper musklerna att återhämta sig och gör dem smidigare, vilket i sin tur minskar risken för skador. Massage kan förstärka den effekten ytterligare och massage kan även förkorta läkningsprocessen vid skador. Det är viktigt att du berättar om eventuella skador innan du får behandling av en massageterapeut så massören kan anpassa behandlingen utifrån dina förutsättningar. Var väldigt försiktigt med alla former av massagebehandlingar om du har någon form av inflammation i kroppen, lider av benskörhet eller tar mediciner regelbundet.

Comments are closed.